Kristian Kjelling og treningsmat

For å bli best på banen, må man ha kontroll på kjøkkenet. Kristian Kjelling vet hvordan man må kokkelere for å prestere på topp.

Kristian Kjelling

Kristian Kjelling har lenge vært en av verdens beste håndballspillere. For å prestere på så høyt nivå, må han gi sitt viktigste arbeidsverktøy, kroppen, den næringen den trenger. Det er ikke alltid like lett eller like spennende, men det er alltid like viktig!

– Hva er det viktig å tenke på når det gjelder trening og mat?

Det er viktig at man spiser energiholdig mat og at du spiser mat som har energi man kan bruke over lengre tid, det vi kaller ”lange” karbohydrater. Veldig enkelt forklart: Hvis du spiser loff blir energien brukt opp mye fortere enn om du spiser grovbrød.

– Hva spiser du før trening?

Tre timer før trening spiser jeg alltid nettopp lange karbohydrater, for eksempel fullkornpasta, sammen med proteiner, som kylling eller fisk. Og så fyrer jeg på med litt kaffe.

– Litt kaffe?

OK, da – en god del kaffe.

– Og etter trening?

Da er det viktig å få inn proteiner så fort som mulig, i hvert fall hvis treningen har gått hardt ut over musklene. Hvis det er kort tid til ny trening spiser jeg en del karbohydrater i tillegg. I så fall er det viktigere at det er mer proteiner enn det var før første trening.

– Er du blitt flinkere til å variere kosten etter alle disse årene?

Nei, dessverre. Jeg er en sånn som holder meg til det som fungerer, så jeg spiser alltid det jeg vet at jeg presterer godt på. Sånn sett er jeg vel en typisk idrettsutøver.

– Koser du deg med mat i forhold til trening?

Nei, det må bare inn for at jeg skal klare å komme meg gjennom øktene. Jeg vet at jeg må spise så fort som mulig etter første treningsøkt, slik at måltidet ikke kommer for tett opptil neste økt, så jeg må kjappe meg og lage noe enkelt. Det er derfor det går mye i det samme. Men når jeg så lager middag klokka åtte, da koser jeg meg med maten. Jeg er veldig glad i mat.

– Hva er dine beste tips for å gjøre mat sunnere?

Bruk så mye grønnsaker du kan! Det er mitt aller beste tips. Jeg er for dårlig til det selv, men jeg jobber med å bli bedre der. Og mye fisk. Bruk minst mulig korte og tomme karbohydrater, og forsøk i stedet å spise lange karbohydrater, som fullkornbrød og fullkornpasta.

– Hva er den aller beste treningsmaten?

Det har jeg dessverre ikke noe fasitsvar på. Der vil folk si veldig mye forskjellig. Men det jeg ofte spiser mellom to treninger er kyllingfileter, salat og fullkornpasta.

– Spiser du annerledes før kamp?

Nei, egentlig ikke, men jeg spiser alltid det samme hver kampdag! Idrettsmennesker er ofte rutinemennesker. De liker å ha ting likt, slik at ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Kampdagsmaten ligner jo veldig på ”den vanlige” treningsmaten min, men akkurat denne dagen gjør jeg ingen unntak, da er det det samme som alltid til frokost og lunsj. Bortsett fra bortekamper på hotell, da kan jeg jo ikke styre det like godt som fra kjøkkenet mitt.

– Hvordan starter du dagen på kampdag?

Jeg spiser havregryn med ananas og eggerøre bestående av én eggeplomme og tre eggehviter – og tomatskiver oppå. Og kaffe. Alltid kaffe.

– Hva feirer du en seier med?

Jeg feirer ikke med mat. He he. Jo da, hvis jeg skal feire noe, så er jeg ganske åpen i forhold til mat. Jeg er glad i gourmetmat – jeg setter stor pris på mat som er veldig godt tilberedt. Om maten er feinschmecker behøver jeg ikke spise meg stappmett, for smakene er tilfredsstillende nok.

Fakta:

Kristian Kjelling (34)
Født: 9. september 1980
Fra: Kjelsås i Oslo
Sivilstatus: Gift med Madeleine, to barn – Vida (8) og Noah (5)
Yrke: Profesjonell håndballspiller på Bjerringbro-Silkeborg (BSB)
Meritter: 159 landskamper og 615 mål for Norge. Eneste nordmann som har vært på Verdenslaget to ganger.

Kategori: Kjøkken Tags: Kristian Kjelling